Jen, co začaly letní prázdniny, se v neděli 29. června 2025 naše letadlo vzneslo z Vídně směr Dublin a já mířila za dalším vzděláváním, které mi naše škola nabídla: English Language Teaching with Digital Tools and AI u jazykové školy InterEducation v irském Dublinu. Tentokrát mě čekalo ubytování v rodině v okrajové části Dublinu u moc milé paní v důchodu jménem Cindy, její už dospělou rodinou a čtyřměsíčním štěňátkem teriéra Dally.
Po úvodní pondělní přednášce o irském vzdělávacím systému a komentované prohlídce města s průvodkyní, která nás zasvětila do milníků irské historie odehrávajících se právě v centru města, odstartoval v úterý první týden s anglickým lektorem Joe Dale z Isle of Whight. Začali jsme bezprostředně po Joeově krátkém úvodu a ukázce praktickým tvořením a seznamováním se s digitálními nástroji a aplikacemi jako Padlet pro generování obrázků a plánování hodiny s pomocí Chatu GPT a Perplexity a postupné ukládání a vylepšování promptů do Canned Replies a tvoření přídatných materiálů s CLOZEit Gap Fill a interaktivních aktivit s vlastním obsahem podle šablon na Flippity, jako například Flippity Randomizer, Flashcards, Manipulatives, Quiz Show, Crossword Puzzle a jeho další alternativou XWord Generator.
Dále jsme experimentovali s Ideogramem a Adobe Firefly pro generování obrázků, s nástroji pro generování audia a textu jako Natural Readers, TTSmp3, Luvvoice, Elevenabs a Google AI Studio – Native Speech Generation. Prozkoumávali jsme možnosti procvičování si reálných komunikačních situacích podle zadaných kritérií a témat na Mizou, což je AI chatbot, který umí hrát konkrétní zadané role jako třeba anglický číšník, který odpovídá studentovi na objednání si jídla na požadované úrovni.
Velmi nám přišla užitečná technika Narrow Reading a generování podobných textů s určitými obměnami, kdy jsme si každý vytvořil sadu textů pro ukázkovou hodinu podle zvoleného tématu. Podívali jsme se na získání zpětné vazby hlasového záznamu na Google Docs a přidali si užitečné rozšíření Helperbird do prohlížeče Google Chrome, které umí pomoci studentům se čtením a překladem textu.
Neméně zajímavou součástí bylo použití Google Maps k virtuálnímu cestování po světě, které se dá krásně uplatnit ve výuce reálií. Naučili jsme se práci s velmi usnadňujícím nástrojem Brisk, který dovede doslova během pár kliknutí vytvořit online dotazník ať už s pomocí Google Forms, nebo Microsoft Forms jako ověření porozumění poslechovému video na základě zpracování jeho transkriptu a zadaného upřesňujícího promptu.
K závěru kurzu jsme se učili vytvářet vlastní eBook v aplikaci Book Creator, do něhož jsme si generovali obrázky pomocí AI, učili se je upravovat, tvořit vlastní hlasové záznamy a generovat avatary jako interaktivní součást e-knihy. Závěrečnou aktivitou na rozloučení jsme si tvořili píseň v Suno každý podle svého tématu hodiny a látky jako zpestření látky faktů hudební formou ve zvoleném žánru.
Po absolvování této intenzivní výuky AI nástrojů nás ještě čekaly 2 metodologické dny zpestřujících interaktivních aktivit ve výuce jazyků a vlastní didaktizování autentických materiálů, které jsme si v průběhu našeho pobytu na různých místech nasbírali. Bylo zajímavé sledovat, jak se dá společnou prací ve skupině rozvíjet a navazovat na nápady a připomínky ostatních, vzájemně se takto motivovat, dávat si zpětnou vazbu, a kromě toho si i užít legraci při společné tvorbě a spolupráci.
Tyto dva týdny mě neskutečně obohatily nejen o nápady, ale i praktické využití poznatků, materiálů a postupů práce s nimi a moc se těším na jejich zapojování do výuky. Kromě toho bylo nesmírně obohacující se setkat s kolegy, diskutovat nad jejich způsoby využití, sdílet zkušenosti a inspirovat se rozdílností nápadů a úhlů pohledu na jednu věc. Děkuji škole za tuto možnost se vzdělávat.
Vendula Valentová












